Communiceren met Kleding

Roze, rood, zwart of toch grijs? Welk soort kleding je aan trekt kan veel zeggen over je persoonlijkheid. Het dragen van een vel-rood jurkje naar een sollicitatie gesprek zou wellicht nogal agressief over kunnen komen. Maar ook het dragen van een groene outfit terwijl je met een ‘green-screen’ werkt, kan nogal onhandig zijn.

Functioneel design, je komt het tegenwoordig overal tegen. Tenminste, met name op het web. Het maken van een website met de juiste kleurcombinatie, teksten en makkelijk werkend design, lijkt steeds belangrijker te worden. Maar wat heeft dit nou te maken met kleding?, zal je wellicht denken.

Nou, ook kleding kan functioneel zijn, in de zin van, de psychologie achter kleur en vorm.

In een artikel [1] over kleurenmarketing staan beschreven dat kleur te koppelen valt aan persoonlijkheid, namelijk als volgt:

Donkere Kleuren

  • Gevoelig
  • Rusteloos
  • Agressief
  • Opgewonden
  • Veranderlijk
  • Impulsief
  • Optimistisch
  • Actief

Lichte Kleuren

  • Sociaal
  • Extravert
  • Praatgraag
  • Verantwoordelijk
  • Gemakkelijk in omgang
  • Levendig
  • Zorgeloos
  • Leiderschap

Ook werd beschreven dat vrouwen een voorkeur voor bepaalde kleuren hebben. Uit de test weergegeven in het artikel kwam uit, dat de onderzochte vrouwen een voorkeur hadden voor blauw, paars en groen. Terwijl ze juist een afkeur hadden tegen oranje, bruin en grijs.

Ook bij het kopen van producten, zoals damesmode, wordt je gelokt door de kleuren in de vitrine van de winkel. Of zoals eerder genoemd, op een website, aangezien internetshoppen een aanzienlijk grote rol heeft aangenomen bij het aanschaffen van kleding.

Wat betreft de vorm van kleding, kan over het algemeen gesteld worden, dat de vorm van de kleding het lichaam van de vrouw moet accentueren. Er zijn verschillende vormen van lichaam en ook verschillende soorten kleding die hier bij passen. Als een kledingstuk de juiste pasvorm heeft en de desbetreffende persoon zich op z’n gemak voelt, zal zij dat vanzelfsprekend ook uitstralen.

Het is dus niet alleen belangrijk om te kijken naar wat de trend is op dat moment, maar ook naar wat je uit wilt stralen of wat bij de gelegenheid past. En daarbij spreekt persoonlijkheid en smaak natuurlijk ook een grote rol. Wat betreft de psychologie achter het kopen van kleding zoals eerder genoemd, kan u dus nogal eens verleid worden door (de psychologie achter) kleur, vorm en woord.

[1] Kleinsman, Wouter. De Psychologie en Invloed van Kleurenmarketing op ons Onderbewustzijn. 13 Juli 2014. Beschikbaar via: http://wouterkleinsman.nl/mediapsychologie/de_psychologie_en_invloed_van_kleurenmarketing_op_ons_onderbewustzijn. Geraadpleegd 29 Juli 2016.